-
Ombrejat: Ombrejat de capes rāster i de polígons
Aquesta aplicaciķ permet obtenir una imatge ombrejada (amb gradaciķ de llum) en funciķ
del relleu i de la posiciķ del Sol. La localitzaciķ del Sol queda determinada pels
angles (en graus) d'elevaciķ respecte a l'horitzķ i d'azimut respecte al Nord en sentit
horari (amb 0° indicant el Nord) Caldrā especificar aquests angles quan calgui generar els
models derivats del Model Digital d'Elevacions (MDE). Aquests models derivats sķn el Model Digital
d'Ilˇluminacions que calcula el cosinus de l'angle d'incidčncia i el Model Digital d'Ombres que
determina l'angle d'elevaciķ solar a partir del qual cada punt del terreny ja rep llum directa
del Sol. Aquests models poden precalcular-se amb les aplicacions corresponents: Illum i Ombra.
En qualsevol cas, l'aplicaciķ pot generar els models derivats necessaris, de forma temporal i
esborrar-los al final, o desar-los per a posteriors usos, a partir del MDE. Cal tenir en compte
que el cālcul del Model d'Ombres pot arribar a ser un procés llarg i que necessiti elevats recursos
de memōria, i per tant, si es desitja, es pot no usar aquest model, que donarā lloc a un resultat
acceptable, perō de menys qualitat que si es té en compte aquest factor. L'aplicaciķ presenta dues opcions:
Generaciķ d'una imatge ombrejada (JPG):
Aquesta opciō genera una imatge ombrejada en format JPEG.
Generaciķ d'imatges ombrejades en RGB:
Aquesta opciō genera imatges ombrejades en format RGB.
El model a ombrejar pot ser un rāster o un vector estructurat de
polígons. Si és rāster, pot ser en qualsevol format IMG, i pot ser un model
categōric on se sobreentén una assignaciķ directa entre valors i colors, o
un model continu on s'estableix un escalat lineal entre el valor māxim i
el mínim i el nombre de símbols per a l'assignaciķ entre valors i
colors. Si és vector, cal especificar quin és el camp pel qual se simbolitza
el seu color d'interiors i que donarā lloc al model rāster temporal
equivalent que s'ombrejarā. La rasteritzaciķ serā totalment interna i es
farā en funciķ de l'āmbit i costat de celˇla del Model Digital
d'Elevacions (o d'Ilˇluminacions si el MDE no és necessari). Sigui
quin sigui l'origen, en l'actual versiķ és necessari especificar la
paleta o taula de simbolitzaciķ que s'estā usant i a partir de la qual
es construirā la nova gamma de colors.
El resultat és una imatge en format JPG, la qualitat de la qual és un
parāmetre configurable, variable entre 5 (mínima qualitat i māxima
compressiķ) i 95 (māxima qualitat i mínima compressiķ). Si el model a
ombrejar és un rāster, hi ha la possibilitat d'afegir el resultat com a
3 noves bandes (un canal per color) d'un rāster multibanda.
Alternativament també es pot generar un resultat en format RGB de 24 bits,
per tant es generaran 3 fitxers IMG de sortida un per a cada canal
cromātic.
L'algorisme d'ombreig es basa fonamentalment en la transformaciķ
del color RGB (vermell, verd i blau) en els seus components HSI (color
principal, saturaciķ i intensitat), la modulaciķ del component
d'intensitat (ilˇluminaciķ) segons el cosinus de l'angle
d'incidčncia per les zones que reben llum directa i enfosquides segons
un percentatge (/PERCENT_FOSC=) a les zones a l'ombra i, sense
alterar els altres components, (color principal i saturaciķ) el retorn a
l'espai RGB. L'usuari pot determinar uns valors percentuals māxim i
mínim, per a acotar el component d'intensitat i, d'aquesta manera,
evitar que no es puguin diferenciar els colors quan estan forįa o poc
ilˇluminats. Com la modulaciķ de la ilˇluminaciķ en funciķ del cosinus de
l'angle d'incidčncia representa, en la majoria dels casos, una
disminuciķ d'aquest component, és convenient pujar aquesta intensitat un
determinat nivell, que caldrā ajustar en funciķ del relleu i de la posiciķ
solar.
Les zones sense dades (sensedades), tant dels models d'elevacions o
derivats, com del fitxer origen, no intervindran en aquesta gradaciķ, i
quedaran transformades al color blanc (color per defecte del sensedades per a
rāsters).
Sintaxi:
- Ombrejat 1 FixerOrigen ImatgeResultat Qualitat MinimaIlluminacio MaximaIlluminacio IncrementIlluminacio [/MDE] [/ILLUM_ORI] [/ILLUM_DEST] [/OMBRA_ORI] [/OMBRA_DEST] [/PAL] [/ELEV] [/AZIMUT] [/PERCENT_FOSC] [/MES_BANDA] [/NO_OMBRES]
- Ombrejat 3 FixerOrigen CanalRResultat Qualitat MinimaIlluminacio MaximaIlluminacio IncrementIlluminacio CanalGResultat CanalBResultat [/MDE] [/ILLUM_ORI] [/ILLUM_DEST] [/OMBRA_ORI] [/OMBRA_DEST] [/PAL] [/ELEV] [/AZIMUT] [/PERCENT_FOSC] [/MES_BANDA] [/NO_OMBRES]
Opcions:
- 1:
Resultat en format JPG.
- 3:
Resultat en format RGB, o sigui 3 fitxers IMG un pel canal vermell, un pel canal verd i un pel canal blau.
Parāmetres:
- FixerOrigen
(Fitxer Origen -
Parāmetre d'entrada): És la capa a ombrejar i pot ser un rāster en format IMG o un vector estructurat de polígons.
- ImatgeResultat
(Imatge Resultat -
Parāmetre de sortida): És el model resultat ombrejat en format rāster JPG.
- Qualitat (Parāmetre d'entrada): És un valor que va de 5 (mínima qualitat i māxim grau de compressiķ) a 95 (māxima qualitat i mínim grau de compressiķ).
- MinimaIlluminacio
(Mínima Ilˇluminaciķ -
Parāmetre d'entrada): Correspon al percentatge mínim que pot arribar a quedar enfosquit un color en l'espai HSI. Valors inferiors es saturaran. Si es permet un percentatge excessivament baix, els colors enfosquits no es diferenciaran. Un valor genčric recomanat és el 5%, perō caldrā ajustar-lo segons el cas.
- MaximaIlluminacio
(Māxima Ilˇluminaciķ -
Parāmetre d'entrada): Correspon al percentatge māxim d'ilˇluminaciķ al que pot arribar un color en l'espai HSI. Valors superiors es saturarān. Si es permet un percentatge excessivament alt, els colors molt clars no es diferenciarán. Un valor genčric recomanat és el 95%, perō caldrā ajustar-lo segons el cas.
- IncrementIlluminacio
(Increment Ilˇluminaciķ -
Parāmetre d'entrada): Correspon al nivell constant d'ilˇluminaciķ amb que s'incrementa tota la imatge per a contrarestar globalment la disminuciķ variable d'ilˇluminaciķ deguda a l'aplicaciķ del model d'ombres i el model d'ilˇluminacions. Un valor genčric recomanat és el 33%, perō caldrā ajustar-lo segons el cas.
- CanalRResultat
(Canal Vermell Resultat -
Parāmetre de sortida): És el nom del fitxer resultat que correspon al canal vermell.
- CanalGResultat
(Canal Verd Resultat -
Parāmetre de sortida): És el nom del fitxer resultat que correspon al canal verd.
- CanalBResultat
(Canal Blau Resultat -
Parāmetre de sortida): És el nom del fitxer resultat que correspon al canal blau.
Modificadors:
/MDE= (Model Digital d'Elevacions) Model digital d'elevacions a partir del qual es generaran els models derivats. (Parāmetre d'entrada) /ILLUM_ORI= (Ilˇluminacions original) Model digital d'ilˇluminacions prčviament generat. (Parāmetre d'entrada) /ILLUM_DEST= (Ilˇluminacions destí) Nom on es desarā el model digital d'ilˇluminacions generat. Si no s'indica es generarā en un directori temporal i serā esborrat en acabar. (Parāmetre d'entrada) /OMBRA_ORI= (Ombra Original) Model digital d'ombres prčviament generat (sempre que no estigui activat el parāmetre /NO_OMBRES). (Parāmetre d'entrada) /OMBRA_DEST= (Ombra destí) Nom on es desarā el model digital d'ombres generat. Si no s'indica es generarā en un directori temporal i serā esborrat en acabar (sempre no estigui activat el parāmetre /NO_OMBRES). (Parāmetre d'entrada) /PAL= (Paleta) Nom de la paleta (p25, pal, p65) o taula de simbolitzaciķ (dbf) que determina l'assignaciķ de colors de la capa origen a ombrejar. (Parāmetre d'entrada) /ELEV= (Elevaciķ) Angle, en graus, d'elevaciķ de Sol respecte a l'horitzķ, necessari quan cal generar els models derivats del MDE. (Parāmetre d'entrada) /AZIMUT= (Azimut) Angle, en graus, respecte al Nord i en sentit horari de posiciķ solar, necessari quan cal generar els models derivats del MDE. (Parāmetre d'entrada) /PERCENT_FOSC= (Percentatge enforsquiment) Enfosquiment addicional (en percentatge) de les zones a l'ombra, aquest enfosquiment no se satura i per defecte s'usa un 25%. (Parāmetre d'entrada) /MES_BANDA (Afegir bandes) Indicador per a afegir els canals del JPG resultat com a bandes del rāster origen (no vālid si FitxerOrigen és un POL o si l'opciķ és 3). (Parāmetre d'entrada) /NO_OMBRES (No ombres) Parāmetre que indica que no es desitja usar el model d'ombres per a enfosquir al mínim d'ilˇluminaciķ les zones que no reben llum directa per ombres projectades. (Parāmetre d'entrada)