Aquesta aplicaciķ permet obtenir una imatge ombrejada (amb gradaciķ de llum) en funciķ del relleu i de la posiciķ del Sol. La localitzaciķ del Sol queda determinada pels angles (en graus) d'elevaciķ respecte a l'horitzķ i d'azimut respecte al Nord en sentit horari (amb 0° indicant el Nord) Caldrā especificar aquests angles quan calgui generar els models derivats del Model Digital d'Elevacions (MDE). Aquests models derivats sķn el Model Digital d'Ilˇluminacions que calcula el cosinus de l'angle d'incidčncia i el Model Digital d'Ombres que determina l'angle d'elevaciķ solar a partir del qual cada punt del terreny ja rep llum directa del Sol. Aquests models poden precalcular-se amb les aplicacions corresponents: Illum i Ombra. En qualsevol cas, l'aplicaciķ pot generar els models derivats necessaris, de forma temporal i esborrar-los al final, o desar-los per a posteriors usos, a partir del MDE. Cal tenir en compte que el cālcul del Model d'Ombres pot arribar a ser un procés llarg i que necessiti elevats recursos de memōria, i per tant, si es desitja, es pot no usar aquest model, que donarā lloc a un resultat acceptable, perō de menys qualitat que si es té en compte aquest factor. L'aplicaciķ presenta dues opcions:

El model a ombrejar pot ser un rāster o un vector estructurat de polígons. Si és rāster, pot ser en qualsevol format IMG, i pot ser un model categōric on se sobreentén una assignaciķ directa entre valors i colors, o un model continu on s'estableix un escalat lineal entre el valor māxim i el mínim i el nombre de símbols per a l'assignaciķ entre valors i colors. Si és vector, cal especificar quin és el camp pel qual se simbolitza el seu color d'interiors i que donarā lloc al model rāster temporal equivalent que s'ombrejarā. La rasteritzaciķ serā totalment interna i es farā en funciķ de l'āmbit i costat de celˇla del Model Digital d'Elevacions (o d'Ilˇluminacions si el MDE no és necessari). Sigui quin sigui l'origen, en l'actual versiķ és necessari especificar la paleta o taula de simbolitzaciķ que s'estā usant i a partir de la qual es construirā la nova gamma de colors.

El resultat és una imatge en format JPG, la qualitat de la qual és un parāmetre configurable, variable entre 5 (mínima qualitat i māxima compressiķ) i 95 (māxima qualitat i mínima compressiķ). Si el model a ombrejar és un rāster, hi ha la possibilitat d'afegir el resultat com a 3 noves bandes (un canal per color) d'un rāster multibanda. Alternativament també es pot generar un resultat en format RGB de 24 bits, per tant es generaran 3 fitxers IMG de sortida un per a cada canal cromātic.

L'algorisme d'ombreig es basa fonamentalment en la transformaciķ del color RGB (vermell, verd i blau) en els seus components HSI (color principal, saturaciķ i intensitat), la modulaciķ del component d'intensitat (ilˇluminaciķ) segons el cosinus de l'angle d'incidčncia per les zones que reben llum directa i enfosquides segons un percentatge (/PERCENT_FOSC=) a les zones a l'ombra i, sense alterar els altres components, (color principal i saturaciķ) el retorn a l'espai RGB. L'usuari pot determinar uns valors percentuals māxim i mínim, per a acotar el component d'intensitat i, d'aquesta manera, evitar que no es puguin diferenciar els colors quan estan forįa o poc ilˇluminats. Com la modulaciķ de la ilˇluminaciķ en funciķ del cosinus de l'angle d'incidčncia representa, en la majoria dels casos, una disminuciķ d'aquest component, és convenient pujar aquesta intensitat un determinat nivell, que caldrā ajustar en funciķ del relleu i de la posiciķ solar.
Les zones sense dades (sensedades), tant dels models d'elevacions o derivats, com del fitxer origen, no intervindran en aquesta gradaciķ, i quedaran transformades al color blanc (color per defecte del sensedades per a rāsters).


Sintaxi:

Opcions:

Parāmetres:

Modificadors: