En el MiraMon, es tracta com a
vectorial qualsevol representació de l'espai cartogràfic que
es fa per representació simbòlica mitjançant punts, línies o
polígons. El MiraMon suporta tant fitxers vectorials estructurats
com no estructurats.
Els fitxers vectorials estructurats poden tenir relacions topològiques explícites.
Els fitxers vectorials no
estructurats són fitxers de text (ASCII) que
"simplement" contenen entitats geogràfiques, però sense una estructura interna que permeti un ràpid accés i consulta, o relacions topològiques explícites entre objectes. Contenen
un sol atribut i no estan vinculats a una base de dades externa al
fitxer. Els fitxers no estructurats del MiraMon són directament
compatibles amb els fitxers vectorials ASCII d'Idrisi, v. 4.x,
i presenten els avantatges de senzillesa de creació i
d'edició, i la facilitat
d'exportació/importació.
D'altra banda, els fitxers vectorials
estructurats són fitxers binaris amb estructura interna
per permetre un ràpid accés i consulta i relacions topològiques explícites (és a dir, són capaços de saber l'existència de diversos forats dins dels polígons, quins polígons es troben a l'entorn d’un determinat polígon, quines línies estan en contacte amb altres línies, o fins i tot poden connectar illes separades que han de ser considerades com un conjunt). Estan vinculats a bases de dades i, per tant,
permeten realitzar anàlisis complexes de la informació amb
rapidesa. Poden contenir relacions 1 a molts en qualsevol nivell de l'arbre relacional (per exemple, un element gràfic com una parcel·la cadastral es pot relacionar amb tants registres (propietaris) com sigui necessari).
A partir de
la versió 4.0 del MiraMon es pot accedir a qualsevol base de
dades, com per exemple, MS-Access, Oracle, SQL Server, DB2, EXCEL,
DBF i moltes altres, utilitzant la tecnologia ODBC de Microsoft. Els formats vectorials
que pot obrir el MiraMon de forma directa són els seus formats
propis (PNT, ARC/NOD i POL) i SHP, DXF, GPX, KML, DGN i GML;
per tal de permetre un accés ràpid, aquests formats estan estructurats, però no s'estructuren topològicament quan es llegeixen per a la seva visualització, sinó que es poden convertir en veritables conjunts de dades topològiques amb les eines adequades del MiraMon. Un
extens nombre d'altres formats vectorials poden ser
incorporats via importació com són els formats E00 vectorials,
ArcSDE, SDO (Oracle), VEC (Idrisi), CDF (NetCDF) i qualsevol importació de dades procedents d'un receptor GNSS (GPS). Per a més informació, es pot consultar l'opció Importar del menú
"Fitxer".
Amb anterioritat a la versió 4.0 del MiraMon, l'únic format per a la base de dades era el DBF.
Podem resumir les diferències entre
els fitxers vectorials no estructurats i els estructurats de
la forma següent:
No estructurats: |
- Mai contenen relacions topològiques explícites
entre els objectes.
- Contenen un sol atribut temàtic i no estan vinculats a
una base de dades alfanumèrica.
- Són fitxers de text (ASCII).
|
Estructurats: |
- Poden contenir relacions topològiques explícites entre els objectes, o bé estar internament estructurats de forma òptima per a un ràpid accés, etc, però no contenir relacions topològiques explícites.
- Estan vinculats a una base de dades alfanumèrica, que pot ser relacional i conté tants atributs com sigui necessari.
- Poden contenir relacions 1 a molts en qualsevol nivell de l'arbre relacional.
- Són fitxers binaris i per això, conjuntament amb la seva estructura interna optimitzada, la informació és de ràpid accés.
|
La descripció que ve a continuació explica els fitxers estructurats des d'un punt de vista d'usuari. Si es desitja una explicació més tècnica (format intern, etc) i conceptualment profunda (tipus de relacions topològiques, etc), el document tècnic: Format dels fitxers vectorials estructurats (topològics o no) del MiraMon pot ser consultat.
Descripció del format
vectorial no estructurat propi del
MiraMon:
El format vectorial no estructurat
propi del MiraMon es basa en un fitxer de text (ASCII). Aquest fitxer només guarda l'atribut temàtic de cada
objecte, el nombre de coordenades per a representar-lo i les
coordenades de cada vèrtex.
Aquestes capes vectorials estan constituïdes
per dos fitxers:
a) El primer conté la
representació gràfica així com un simple atribut per a cada entitat geogràfica i té extensió .vec. La seva
estructura general és la repetició del següent esquema tants cops
com objectes (punts, línies o polígons) contingui el
fitxer:
Atribut Nombre_de_Coordenades
CoordenadaX CoordenadaY [CoordenadaZ]
: : :
En el cas dels fitxers que contenen
punts, Nombre_de_Coordenades sempre val 1 i en els que contenen
polígons la darrera coordenada repeteix la primera, per
tancar-los.
Dos zeros separats per una espai en blanc en una nova
línia indica el final del fitxer:
0 0
Els fitxers VEC tenen un format molt semblant als fitxers vectorials
ASCII del software Idrisi a partir de la versió 4.x, però se'n diferencien
perquè:
- Suporten coordenades en doble
precisió (15 a 17 xifres significatives)
- Suporten atributs
"long" (valors entre -2147483648 i 2147483647)
[referits com a "long" o com a "integer" a la clau
"id type" del DVC], atributs "integer"
(valors entre -32768 i 32767) [referits com a
"integer" a la clau "id type" del DVC], i
"real" (valors ±3.4E±38, amb 6-9 xifres
significatives) [referits com a "real" a la clau "id
type" del DVC]. La raó de suportar atributs
"long" rau en la possibilitat de tractar-los com a
identificadors i no com a simples atributs, convertint-los en
veritables índexs a una base de dades (per compatibilitat en les
operacions d'importació/exportació). D'aquesta manera el format no està limitat a tenir 32767 objectes en cada capa, sinó que es
pot arribar a tenir fins a 2100 milions d'objectes; el primer límit
pot ser assolit fàcilment en imatges classificades provinents de
teledetecció quan són vectorialitzades.
- Poden contenir atributs de tipus
"cadena de caràcters", els quals són documentats com
de tipus "string" a la clau "id type" del
fitxer DVC.
- Són
sempre fitxers de text (no binaris).
b) El segon fitxer conté les metadades: tipus
d'objecte (punt, línia o polígon), àmbit geogràfic, unitats,
etc, i té extensió .dvc. El seu format és compatible amb
els del software Idrisi, v. 4.x.; no obstant, MiraMon presenta algunes ampliacions
i restriccions. La seva estructura general es mostra a
continuació:
file title: Títol
id type: integer (o long o float o string)
file type: ascii
object type: point (o també line o polygon)
ref. system: UTM-31N-ETRS89 (o també plane o qualsevol altre sistema de referència)
ref. units: m (o també píxels)
unit dist.: 1.000000
min. X: 414791.000000
max. X: 428809.800000
min. Y: 4585571.000000
max. Y: 4594974.200000
Descripció dels formats vectorials estructurats (topològics o no) propis del MiraMon:
Els
formats vectorials estructurats es basen en fitxers
emmagatzemats en un format binari propi desenvolupat per Xavier
Pons i Joan Masó. Essencialment hi ha tres grans famílies o tipus
de capes vectorials estructurades: els punts, els arcs i nodes, i
els polígons.
- PUNTS: Contenen
entitats de tipus punt, és a dir, descrites per una sola
coordenada (x,y) o (x, y, z).
-
ARCS I NODES:
Contenen entitats de tipus arc, és a dir, línies descrites per
una sèrie de segments, cadascun dels quals definits per coordenades (x, y) o (x, y, z) i, quan són estructurats topològicament, mai són
intersectats ni en contacte amb altres arcs de la mateixa base de dades
gràfica, o bé només estan en contacte en els seus extrems (denominats nodes). Cada
coordenada s'anomena vèrtex, i la línia, sempre
recta, que els uneix s'anomena segment. Com s'ha esmentat prèviament, els dos
vèrtexs extrems de cada arc s'anomenen nodes. Cada arc ha de contenir un mínim de 2
vèrtexs (i, en aquest cas, han de ser diferents i formar un sol segment). En altres
terminologies, un arc s'anomena també "cadena"
(chain, string) o "polilínia"
(polyline), si bé aquests termes també s'usen en
sentits més amplis i fins i tot diferents.
Tot
i que no és el cas típic, en el MiraMon també és possible usar
fitxers estructurats per a emmagatzemar entitats que no han
estat estructurades topològicament, per exemple, fitxers de línies amb entitats en les quals
poden existir interseccions no explicitades, fitxers de punts als quals l'unicitat espacial no està comprovada, etc. En aquest cas, la capçalera de l'arxiu és conscient d'això, i l'usuari pot ser coneixedor a través de "Presentació | Aspectes tècnics" a la pestanya del Gestor Universal de Metadades Geoespacials (GeM+), o carregant la capa en MiraMon i executant "Informació | Vectors
oberts"; en tots dos casos es mostra un text explícit, com "topologia garantida" o "topologia NO garantida".
De vegades ens interessa diferenciar els nodes des del punt de
vista de quins arcs i en quin nombre hi convergeixen, ja que
això té implicacions en les relacions topològiques en el pla.
Així doncs, es poden diferenciar quatre tipus de nodes depenent
de la seva funció.
-
-Node típic:
és un node que connecta tres o més arcs de qualsevol tipus, o
bé dos o més arcs (en aques cas almenys un arc ha de connectar al node
pels seus dos extrems).
-Node de
línia: és un node que connecta dos i només dos arcs, i cada arc només es connecta al node una sola vegada.
Serveix per a separar dos arcs que tenen atributs diferents
i es volen mantenir separats a la base de dades
alfanumèrica
(en altres programes o formats, els nodes de línia poden aparèixer perquè el nombre màxim de vèrtexs per arc és petit (per exemple, 500) i ja s'ha assolit aquest límit).
-Node
d'anell: és un node que connecta un sol arc.
Aquest arc està tancat sobre si mateix unint els seus dos
extrems.
-Node final:
és un node que connecta només un sol arc per un sol
extrem.
|
|
|
|
Nodes típics |
Node de línia |
Node d'anell |
Node final |
Al
MiraMon, quan parlem simplement de "nodes" ens
referirem a qualsevol tipus de node, sigui "típic",
"de línia", "d'anell" o
"final". A la base de dades hi ha un camp anomenat
TIPUS_NODE que codifica aquests quatre tipus de nodes,
respectivament, utilitzant els nombres 0, 1, 2 i 3; podeu
definir un petit tesaurus si voleu llegir "nodes
típics", "nodes de línia", etc en comptes de 0,
1, etc. No obstant això, els noms es generen automàticament a la llegenda, i fins i tot els codis poden aparèixer en activar la casella "valors" en el quadre de diàleg "Visualització de la capa a la llegenda":
En
el cas del MiraMon, una capa d'arcs sempre porta
associada una capa de nodes.
- POLíGONS:
-
Contenen entitats de tipus polígon, és a dir
recintes tancats descrits per un o més arcs. De vegades un
polígon conté forats al seu interior; en aquest cas, parlarem
de polipolígon i anomenarem a cadascun dels polígons
que el formen (l'exterior i cadascun dels que delimiten
els forats interiors) polígon elemental (o
"anell" o "contorn"). Quan parlem
simplement de "polígons" ens referirem a qualsevol
tipus de polígon, sigui format per diversos polígons
elementals o per un de sol.
|
Polipolígon |
Un
polígon topològic no es defineix directament a partir dels
seus vèrtexs, sinó a partir de les seqüències d'arcs que
el formen. El procés bàsic per a construir la topologia de polígons parteix
de la construcció de la topologia arc-node i el ciclat de tots els arcs fins a no
deixar cap regió oberta.
El
MiraMon permet la creació (ciclat) de més d'una base de
polígons sobre una mateixa base d'arcs. Un exemple típic
és una base d'arcs que defineix els límits municipals. Com
que habitualment els municipis formen part d'agrupacions
de rang superior (comarques, províncies, països, estats,
comunitats d'estats, etc), és possible ciclar, sobre la
mateixa base d'arcs, els polígons que formen els
municipis, les comarques, les províncies, els països, etc.
Això permet un estalvi important d'emmagatzematge i una
major consistència de les dades: si un límit municipal canvia
o es redibuixa de forma més precisa, automàticament queden
canviats els eventuals límits comarcals, nacionals, etc de
què també forma part el límit modificat. Aquesta
característica del MiraMon implica que el fitxer de metadades
ha d'indicar sobre quina base d'arcs està ciclat el
fitxer de polígons.
Així doncs, les diferents capes de polígons creades a partir del mateix conjunt de dades arc no utilitzen els mateixos arcs (o almenys no tots).
Una
capa que contingui objectes d'alguna d'aquestes famílies
està formada per un cert nombre de fitxers, alguns dels quals són
específics per a alguna d'aquestes famílies. No obstant, hi ha
tres fitxers que són comuns per a totes les famílies, els quals es
descriuen a continuació:
-
Fitxer d'elements gràfics: Conté la base de
dades gràfica amb les coordenades que defineixen les entitats
vectorials, així com les seves relacions topològiques
(espacials), quan correspon. És sempre un fitxer binari. L'extensió del
fitxer gràfic depèn de la família que es tracti, tal i com es
mostra a continuació:
Família |
Extensió |
Punts |
*.pnt |
Arcs |
*.arc |
Nodes |
*.nod |
Polígons |
*.pol |
-
Taula principal: Conté la taula principal de la
base de dades en format dBASE (DBF), o en DBF extesa si és necessari. Pot contenir qualsevol
tipus de camp, però el MiraMon només mostrarà els següents:
Numèric (N, admet nombres enters i nombres reals de
pràcticament qualsevol extensió i precisió), Caràcter
(C), Lògic (L) y Data (D). Els camps de tipus
Memo, OLE, etc, són ignorats. L'extensió del fitxer taula
principal depèn de la família de què es tracti, tal i com es
mostr
Família |
Extensió |
Punts |
*T.dbf |
Arcs |
*A.dbf |
Nodes |
*N.dbf |
Polígons |
*P.dbf |
Aquesta taula identifica els objectes que
conté amb un codi numèric únic. Aquest codi és un valor enter
numerat des de 0 (zero) que anomenem identificador
gràfic. Per definició, la base de dades gràfica no conté
mai dos elements amb el mateix identificador gràfic ni conté
discontinuïtats en la numeració dels elements: s'ordena formant una
sèrie monòtona creixent estricta. En d'altres
terminologies, l'identificador gràfic s'anomena també
"identificador intern". L'identificador gràfic
pot estar en qualsevol dels camps de la taula principal
alfanumèrica (tot i que típicament és el primer) i pot tenir
qualsevol nom (tot i que típicament s'anomena ID_GRAFIC),
però ha de tenir dues característiques indispensables: ser de
tipus numèric (N) i estar ordenat de forma ascendent (si és necessari es pot ordenar des de MiraDades).
Qualsevol taula o base de dades
externa pot enllaçar-se amb la taula principal a través
d'un camp que actui de lligam. Aquesta operació d'enllaç (join dinàmic) es pot establir a la pestanya "Informació temàtica" del Gestor Universal de Metadades Geoespacials (GeM+) amb el botó dret del ratolí. Al mateix temps, qualsevol taula vinculada es pot tornar a enllaçar a través d'algun dels seus camps utilitzant el mateix procediment. A més, un camp es pot enllaçar a més d'una base de dades, i és possible establir enllaços des de tants camps d'una taula com sigui necessari. Finalment, és també possible definir, per a cada enllaç, la cardinalitat de la relació (un a un, molts a un, molts a un assumint que la relació sempre serà possible [a un diccionari], etc).
Aquest camp ID_GRAFIC contindrà només
nombres enters, si bé s'admet:
-Que
n'hi hagi de negatius (i, per tant, no vinculats a cap
objecte gràfic).
-Que n'hi hagi amb valor superior o igual al nombre
d'objectes gràfics (i, per tant, no vinculats a cap
objecte gràfic).
-Que n'hi hagi més d'un per a un mateix
identificador gràfic i, per tant, multiregistre.
En altres paraules, és possible establir una cardinalitat d’un a molts de la base de dades gràfica a la base alfanumèrica. Per
exemple, en el cas d'una fitxa d'anàlisis periòdiques
d'aigües a cada font d'un parc natural: cada font
tindrà tantes fitxes associades com anàlisis s'hi hagin
realitzat, és a dir, per una mateixa font (identificador
gràfic únic) hi haurà diverses dades analítiques en funció
de la data d'anàlisis
en aquesta font (cal tenir en compte que aquest esquema no és possible en típics fitxers Shape ni en la majoria d’altres formats).
-Que hi hagi "buits" en la sèrie (elements gràfics
que no tenen registre associat a la base de dades
alfanumèrica). Aquesta situació, que no és ideal però és permesa, permet en l'exemple anteriormente explicat, que hi hagi fonts en les quals no es realitzi les anàlisis d'aigües per a totes les dates.
Si
la taula principal conté entitats que mai no seran vinculades
a cap objecte gràfic pot ser útil assignar-hi simplement un
identificador negatiu (que fins i tot pot ser sempre el
mateix, com ara -1). Recordeu, però, que després d'afegir
els nous registres cal reordenar (amb MiraDades, amb orderby,
etc, segons els software) la taula principal prenent
com a criteri el camp que conté l'identificador gràfic (o afegir aquests registres en el correcte ordre). La
taula principal també conté altres camps, anomenats
geomètric-topològics, que contenen atributs geomètrics o
topològics dels objectes gràfics. Per exemple, en la taula
principal d'una capa de polígons hi trobarem típicament
l'àrea i el perímetre de cada polígon, el nombre de
polígons elementals que el componen, etc, mentre que en la
d'una capa d'arcs hi trobarem la longitud,
l'identificador del node inicial i final, etc. Tots
aquests camps són mantinguts pel MiraMon i l'usuari no
hauria mai d'editar el seu contingut ni
tipologia.
Les
taules de la base de dades poden estar en format DBF (incloent DBF extesa, una extensió pràcticament il·limitada del format clàssic) i/o en
qualsevol format accessible via l'estàndard ODBC
(MS-Access, Oracle, SQL Server, MS-Excel, etc). Tanmateix, la taula principal ha
d'estar en format DBF (clàssic o extès). Si es desitja mantenir tots els
atributs temàtics en una o més taules en altres formats,
simplement cal definir un camp en ambdues taules, la taula principal i a la primera de les
taules enllaçades en altres formats, el qual actuï d'identificador
d'entitat (ID_ENTITAT). Es pot establir una relació 1 a 1 o 1 a molts, entre les dues taules, segons convingui.
D'aquesta manera, la taula principal pot acabar contenint
només el camp ID_GRAFIC, els camps geomètrico-topològics i el
camp ID_ENTITAT (aquest darrer camp s'anomena, en
d'altres softwares, identificador
d'usuari).
-
Fitxer de metadades, relacions i simbolització:
conté dades addicionals sobre les dades, les relacions de la
base de dades i la descripció de la visualització
(simbolització). L'extensió també depèn de la família (tipus de geometria), tal
i com es mostra a continuació:
Família |
Extensió |
Punts |
*T.rel |
Arcs |
*A.rel |
Nodes |
*N.rel |
Polígons |
*P.rel |
El
fitxer de metadades és un fitxer en format INI de Windows,
format per seccions i claus. Aquest fitxer és
editable amb qualsevol processador de textos (NOTEPAD,
etc) però a causa de la seva complexitat, és
aconsellable documentar a través de l'aplicació del
Gestor Universal de Metadades Geoespacials
(GeM+). A l'interior de cada secció, hi ha una sèrie de
claus seguides d'un signe igual i d'un
valor o cadena de caràcters. Aquestes paraules clau permeten
definir la informació que han de contenir les metadades.
L'ordre de les seccions al llarg del fitxer i l'ordre
de les claus dintre cada secció no és rellevant per a la
correcta interpretació del mateix i no cal que hi siguin totes
presents. El format REL, caracteritzat per la presència de la
secció [VERSIO] amb les claus "Vers=" i
"Subvers=" és el que permet un esquema de relacions
entre taules extraordinàriament flexible, de forma que cada
camp pot vincular-se a un nombre il·limitat de taules i,
alhora, cada nova taula associada pot, al seu torn,
associar-se a un nombre il·limitat d'altres taules a
través dels seus camps. Aquest esquema admet un nombre
il·limitat de nivells i l'accés a bases de dades
diferents de forma simultània, les quals poden ser en format
DBF o en qualsevol format que suporti l'accés a través de
l'estàndard ODBC (MS-Access, Oracle, SQL Server,
etc).
En
la versió actual del MiraMon, les principals seccions
suportades en els fitxers de metadades dels vectors
estructurats topològicament (.rel) són:
- [VERSIO] -> Secció que descriu la versió i
subversió del fitxer REL.
- [METADADES] -> Secció que descriu les característiques generals de les metadades, com ara l’idioma o idiomes en què estan les metadades, la data de creació, el joc de caracters o l’identificador únic del fitxer.
- [METADADES:ORGANISME_#] -> Secció que descriu l'organisme editor de les metadades. El símbol # és el número de l'organisme que hi ha participat.
- [TAULA PRINCIPAL] -> Secció que descriu
quin camp del fitxer taula principal (DBF) conté
l'identificador gràfic i, doncs, actua de lligam entre
la base de dades alfanumèrica principal i la gràfica.
Aquesta informació és obligatòria i s'expressa
així:
IdGrafic=NOM_CAMP (on
"NOM_CAMP" és el nom del camp de la taula
principal que conté l'identificador
gràfic).
- [TAULA PRINCIPAL:NOM_CAMP]
-> Seccions que descriuen la informació de cada camp
existent en la taula principal (hi ha tantes seccions
d'aquestes com camps). Permeten decidir si el camp és
visible, simbolitzable, les unitats a mostrar,
etc.
- [IDENTIFICATION] -> Secció que descriu el
títol de la capa, etc.
- [OVERVIEW] -> Secció que descriu, entre
altres, la data de creació de la base, la data
d'actualització, un resum així com també dades del
coordinador, promotor, editor i distribuïdor de la
base.
- [OVERVIEW:ASPECTES_TECNICS] -> Secció que
descriu, entre altres, el tipus de fitxer, el model de
dades, el tipus d'objecte (punts, arcs, nodes,
polígons), el nombre d'objectes, la base alfanumèrica,
així com també comentaris diversos.
- [GEOMETRIA_I_TOPOLOGIA] -> Secció que
descriu els camps que contenen els atributs geomètrics i
topològics de la capa.
- [SPATIAL_REFERENCE_SYSTEM:HORIZONTAL] ->
Secció que indica el tipus de sistema de referència
horitzontal (cartogràfic o local) i la seva descripció,
unitats, projecció, dàtum i el·lipsoide,
etc.
- [EXTENT] -> Secció que descriu, entre
d'altres, l'extensió de la base (coordenades de
l'envolupant) així com el centre
d'escena.
- [QUALITY:LINEAGE:PROCESS_#] -> Seccions
que descriuen els diferents processos realitzats a la base
(creació de polígons amb estructura topològica, unió de
diverses capes, etc), l'organisme que els ha realitzat
i la data de realització. El símbol # és el número
del procés efectuat en la base en l'ordre en què
s'han realitzat. El primer procés sempre és el número 1
i els posteriors porten números
consecutius.
- [TAULA_PRINCIPAL:NOM_CAMP] -> Secció que
descriu les característiques d'un camp concret de la
taula principal (ID_GRAFIC, N_VERTEX, PERIMETRE, AREA,
COLOR, etc), tals com el descriptor del camp, si la capa és
visible i/o simbolitzable, etc.
- [TAULA_NOM_TAULA] -> Secció que informa,
entre d'altres, dels enllaços de la taula principal amb
altres taules, i el camp que s'utilitza per a
l'enllaç.
- [TAULA_NOM_TAULA:NOM_CAMP] -> Secció que
descriu les característiques d'un camp concret de la
taula enllaçada.
Podeu consultar un exemple de fitxer P.rel (vector de
polígons d'una base del PEIN) aquí.
Trobareu una descripció més completa a l'ajuda del Gestor Universal de Metadades Geoespacials.
En
versions anteriors a la versió 4.0 del MiraMon hi havia un fitxer
addicional de documentació (amb extensions *.dvt, *.dva, *.dvn i
*.dvp per a les famílies de punTs, Arcs, Nodes i Polígons
respectivament, que han quedat absorbits en el fitxer de
documentació *.rel corresponent. Aquest era un fitxer de text pla,
editable amb qualsevol processador de textos (NOTEPAD,
etc).
Tal i
com s'ha pogut observar, els fitxers DBF i REL tenen com a darrer
caràcter del seu nom una T, una A, una N o una P, segons
corresponguin a bases de dades de punTs, Arcs, Nodes o Polígons.
Aquesta característica és necessària per a suportar el fet, no
rar, de tenir bases de dades gràfiques de diferent natura amb el
mateix nom. Per exemple, suposeu que tenim els fitxers Veget.pnt i
Veget.arc; en aquests casos els fitxers DBF i REL tindrien el
mateix nom per a les dues capes, la qual cosa no és permesa (un
esborraria l'altre); el problema s'evita definint els noms
VegetT.dbf, VegetT.rel, VegetA.dbf i VegetA.rel.
A
continuació es mostra un resum dels fitxers que han de contenir
cadascun dels tipus (famílies) de vectors estructurats
topològicament del format propi del MiraMon:
Família |
Fitxer gràfic |
Taula principal |
Fitxer de metadades |
Punts |
*.pnt |
*T.dbf |
*T.rel |
Arcs |
*.arc |
*A.dbf |
*A.rel |
Nodes |
*.nod |
*N.dbf |
*N.rel |
Polígons |
*.pol |
*P.dbf |
*P.rel |
Per motius de rendiment, els diferents fitxers gràfics (PNT, ARC, etc) són binaris i segons un format predefinit. Aquest format és obert i gratuït. Consulteu Notes tècniques per obtenir més informació.
|