Web del MiraMon

Menú Informació


Obtenir informació de ràster/vector Caixa pre-info (vectors)
Obrir taula de base de dades Consulta per atributs (on és...)
Selecció: cancel·lar, estadística, exportar Mesurar distància, perímetre, àrea
Crear anotacions Joc de caràcters ANSI/OEM
Mostrar coordenades i colors Mostrar llegenda
Canviar ordre i propietats de les capes Opcions per defecte a la llegenda
Mostrar seguiment GPS Paràmetres de seguiment GPS
Sistema de referència actual Mapes oberts
Ràsters oberts Capes WMS/WMTS obertes
Vectors oberts Sèries obertes
Paletes i taules de simbolització obertes Opcions avançades

Obtenir informació de ràster/vector

Permet commutar entre la consulta per localització de ràster i vectors, només ràster o només vectors carregats. El cursor canvia d'aspecte per indicar en quin mode consulta esteu. La tecla F9 permet el mateix efecte.

Consulta de ràsters i vectors indistintament Consulta de ràsters Consulta de vectors

Si voleu informació del resultat de la consulta per localització de ràsters i vectors, aneu a Consulta de ràsters i Consulta de vectors.


Caixa pre-info (vectors)

Abans de mostrar la informació completa sobre un vector consultat, però després de marcar-lo visualment, el MiraMon pot mostrar una petita caixa que permet "continuar buscant" o "cancel·lar"; això és útil quan tenim oberts molts i/o complexos fitxers vectorials.

Aquesta característica pot ser activada utilitzant el paràmetre "PreInfoBox" del fitxer MiraMon.par (quedarà com a opció per defecte), o a través de l'opció "Caixa pre-info (vectors)" del menú Informació. Per defecte aquesta opció no està activada.


Obrir taula de base de dades

Permet obrir una taula de base de dades d'un fitxer vectorial estructurat topològicament amb MiraDades (Visualitzador/Editor de bases de dades del MiraMon). Una via alternativa a aquesta opció és realitzar una consulta per localització i prémer el botó Obrir taula única amb els registres marcats o bé el botó Obrir Taula Principal amb els registres marcats.

Un cop oberta la taula de base de dades, podreu realitzar totes opcions possibles amb MiraDades.


Consulta per atributs (on és...)

Permet realitzar consulta per atributs sobre qualsevol fitxer obert de tipus ràster o vector estructurat. En el cas dels ràsters convencionals, en què cada cel·la conté un valor d'atribut (classe temàtica, altitud, pendent, radiància, etc), la consulta es fa sobre aquests valors. En el cas dels vectors estructurats, la consulta es fa sobre un camp de qualsevol taula de la base de dades. Si la base de dades té registres no vinculats a cap element gràfic (l'identificador gràfic és un valor negatiu o superior a n-1, on n és el nombre d'objectes gràfics del fitxer), aquests són ignorats. En les bases de dades de polígons, el polígon 0 (l'exterior a tots els altres polígons) no pot ser consultat.

La interrogació es fa triant, en primer lloc, el fitxer gràfic a consultar, el qual és visualitzable per Títol o per Nom. En segon lloc, heu de triar la condició, triant el camp sobre el qual es vol fer la consulta (si es tracta de camps procedents de diferents taules associades, tots els camps apareixen en una llista única i entre parèntesi s'indica la taula a la qual pertany el camp), l'operador a aplicar i els valors a consultar. Els operadors possibles són:

"Igual a", "diferent a", "inferior a", "superior a", "inferior o igual a", "superior o igual a", "entre dos valors", "amb" i "sense" (respectivament). Els operadors "amb" i "sense" apliquen a cadenes de caràcters. Per exemple es poden buscar totes les comarques "amb Empordà" en el nom.

El MiraMon permet realitzar consultes amb un nombre il·limitat de condicions, i per tant, permet plantejar sentències molt sofisticades. Per a introduir noves condicions, haureu de prémer l'operador lògic desitjat i s'activarà les opcions de la segona condició. En cas que volguéssiu introduir una condició abans de la primera, premeu "Ins". La nova condició serà la primera i la que havíeu definit prèviament passarà a ser la segona condició. Si desitgeu introduir una tercera condició, premeu el botó "Nova".

Un sistema de prioritats permet despreocupar-se de la descompensació de parèntesis quan existeixen més de dues condicions. Així doncs, suposem que tenim 3 condicions amb els operadors que es mostren a continuació:

 1 o 2 i 3

Suposem que la consulta es realitza en un inventari forestal, on la primera condició és que l'espècie sigui el "Pinus halepensis", la segona condició sigui que l'espècie sigui el "Pinus pinea" i la tercera condició sigui que el percentatge de cobertura sigui superior al 75%. Si es dóna prioritat 1 a les dues primeres condicions, la consulta es realitzaria de la següent forma:

 (1 o 2) i 3

Per tant, se seleccionarien els punts de l'inventari on hi hagués Pinus halepensis o Pinus pinea, i on sigui l'espècie que sigui tingui una cobertura superior al 75%. En canvi, si es dóna prioritat 1 a la segona i tercera condicions (per tant, entre la primera i segona condició hi haurà prioritat 2), la consulta es realitzaria de la següent forma:

 1 o (2 i 3)

Per tant, se seleccionarien tots els punts de l'inventari on hi hagués Pinus halepensis (amb qualsevol cobertura) i els punts de l'inventari forestal on hi hagués Pinus pinea amb una cobertura superior al 75%.

A la part inferior de la caixa de consulta per atribut es mostra en tot moment el resum de la consulta. El botó dels tres punts ubicat al costat d'aquesta caixa resum permet veure amb text enriquit l'expressió detallada de la consulta.

En una consulta amb 5 condicions i amb les prioritat indicades a continuació, el sistema de parèntesis seria l'indicat:

Condicions i operadors:   1 o 2 i 3 o 4 i 5
Prioritats:               1   3   2   4        
Resultat de la consulta:  [(1 o 2) i (3 o 4)] i 5

Un cop la consulta està formulada, el MiraMon busca en el ràster o en les bases de dades (segons quin fitxer hagueu seleccionat) els elements que compleixen les condicions. Si n'hi ha es mostren amb el criteri de color indicat a "Visualització | Color per a seleccions". També apareix una caixa ("Resultat de la consulta per atributs") on s'indica quantes cel·les o píxels (ràsters) o elements gràfics (vectors) han estat trobats, quants registres de la base de dades (vectors) (recordeu que el MiraMon admet que un mateix objecte gràfic tingui més d'un registre a la base de dades: per exemple diferents dates d'observació sobre un mateix punt) i quants d'aquests elements són visibles a la vista actual. En el cas dels ràsters, quan el zoom és <1 el nombre de píxels visible només és aproximat.

La caixa "Resultat de la consulta per atributs" permet:

  • Veure la capa sobre la qual s'ha fet la consulta ja sigui per nom com per títol de la capa
  • Realitzar una nova consulta per atributs o per capes

    El botó "Per atributs..." permet accedir a la clàssica consulta per atributs, que selecciona els objectes en funció d'una selecció lògica sobre els atributs de la base de dades.

    El botó "Per capa..." permet efectuar una selecció basada en la inclusió o contacte dels objectes amb els objectes d'una altra capa.

  • Veure els resultats de la selecció: nombre d'objectes i de registres que responen a la consulta i quants d'aquests estan inclosos a la vista actual, així com també es permet accedir a les taules amb els objectes seleccionats, netejar i invertir la selecció.
  • Accedir a una consulta interactiva i consultar nous objectes que vulguem seleccionar mitjançant un clic, un transecte, un rectangle/quadrat, una el·lipse/cercle, un polígon irregular o amb les coordenades entrades via teclat. Els resultats de la consulta s'actualitzen a cada nova selecció.

    Selecció per clic : Permet seleccionar els objectes simplement punxant-los amb el cursor. Els objectes se seleccionen si són parcialment o totalment dintre del cercle que apareixerà a la punta del cursor. Un segon clic desselecciona l'objecte.

    Selecció per transecte : Permet traçar (digitalitzar) una línia que selecciona tots els objectes que toca. Cada clic estableix un dels vèrtexs de la línia o transecte; prement la tecla Retrocés podeu desfer els vèrtexs introduïts si no resulten satisfactoris. Un cop fets un mínim de 2 vèrtexs podeu acabar la línia polsant el botó dret del ratolí.

    Selecció per rectangle/quadrat : Permet traçar un rectangle que selecciona tots els objectes que conté (el botó "Inclusió total" permet governar si els objectes han de ser enterament dintre el rectangle, o no, per a ser seleccionats). El primer clic estableix un dels vèrtexs del rectangle, mentre que el segon clic estableix el vèrtex oposat (també podeu usar F3 per a una connexió geomètrica d'aquest segon vèrtex o acabar la figura polsant el botó dret del ratolí). Durant el procés de traçat del rectangle apareixen en la caixa les dimensions X,Y (costats) en unitats mapa. Si manteniu polsat la tecla de les majúscules, es dibuixa un quadrat en comptes d'un rectangle. Si desitgeu fer quadrats d'una mida constant, activeu el botó "Costat constant" i indiqueu, a la casella corresponent, el costat desitjat; en aquest cas el primer clic estableix el vèrtex superior esquerre del quadrat i no cal fer un segon clic.

    Selecció per el·lipse/cercle : Permet traçar una el·lipse, centrada al lloc on feu el primer clic, que selecciona tots els objectes que conté (el botó "Inclusió total" permet governar si els objectes han de ser enterament dintre l' el·lipse, o no, per a ser seleccionats). El primer clic estableix el centre de l'el·lipse, mentre que el segon clic estableix els altres dos radis (també podeu usar F3 per a una connexió geomètrica d'aquest segon vèrtex o acabar la figura polsant el botó dret del ratolí). Durant el procés de traçat de l'el·lipse apareixen a la caixa les dimensions X,Y (radis) en unitats mapa. Si manteniu polsat la tecla de les majúscules, es dibuixa un cercle en comptes d'una el·lipse. Si desitgeu fer cercles d'una mida constant, activeu el botó "Radi constant" i indiqueu, a la casella corresponent, el radi desitjat; en aquest cas el primer clic estableix el centre del cercle i no cal fer un segon clic.

    Selecció per polígon irregular : Permet traçar (digitalitzar) un polígon irregular que selecciona tots els objectes que conté (el botó "Inclusió total" permet governar si els objectes han de ser enterament dintre el polígon, o no, per a ser seleccionats). Cada clic estableix un dels vèrtexs del polígon; prement la tecla Retrocés podeu desfer els vèrtexs introduïts si no resulten satisfactoris. Un cop fets un mínim de 3 vèrtexs podeu tancar automàticament el polígon polsant el botó dret del ratolí. El polígon pot ser convex si convé. D'altra banda, si creueu les línies de la vora del polígon entre si durant el traçat (per exemple si dibuixeu una estrella de cinc puntes), MiraMon aplicarà un criteri d'inclusió d'alternança dintre-fora (en l'estrella de 5 puntes, els objectes al pentàgon interior no es consideren "dintre" l'estrella); això permet, gràcies a traçar un tirant de connexió amb un anell interior, generar regions interiors d'exclusió, com es pot veure a la següent figura:

    Selecció per coordenades entrades via teclat : Permet consultar els objectes introduint les seves coordenades a través del teclat. Aquesta opció permet entrar una coordenada XY o bé per angle i distància i continuar amb el teclat o amb el ratolí. El botó "Seleccionar tot..." està disponible quan no hi ha cap objecte seleccionat i permet, com el seu text indica, seleccionar tots els objectes (equival a una selecció interactiva amb un polígon que ho englobi tot, o a una consulta per atribut com ara ID_GRAFIC>=0). El botó "Invertir" està disponible quan ja tenim algun objecte seleccionat, i permet fer el "negatiu" de la selecció, és a dir, seleccionar tot el que no tenim seleccionat i desseleccionar el que teníem seleccionat. Resulta útil, per exemple, si volem seleccionar totes les parcel·les d'un cadastre excepte una: seleccionem aquella i, a continuació, invertim la selecció. Nota: La inversió de selecció actua a nivell d'objectes, no de registres de la base de dades: els objectes seleccionats contindran tots els registres, i els desseleccionats ho seran enterament, amb independència del nombre de registres associats que haguessin estat seleccionats per una consulta per atributs. La casella activable "Inclusió total", disponible quan l'objecte selector és de tipus zonal (el·lipse, rectangle o polígon) estableix si exigim que l'entitat a seleccionar sigui totalment a l'interior de la zona selectora, o si només que alguna part hi sigui ja la seleccionem. El botó "Netejar" cancel·la la selecció actual.

    La casella "Afegir a prèvia" governa si volem anar acumulant els objectes seleccionats, ja sigui interactivament o per atributs.

  • Retenir objectes selectors. Sovint efectuem una selecció interactiva basant-nos en l'abast d'un rectangle o cercle que dibuixem, en la digitalització d'un polígon que envolta els objectes a seleccionar, etc. De vegades voldríem que aquest "objecte selector" (el rectangle, cercle, polígon, etc) no desaparegui un cop feta la selecció, o fins i tot poder tornar-lo a utilitzar sense haver de dibuixar-lo de nou. La caixa de selecció interactiva permet activar el botó "Retenir els objectes selectors", que ens serveix per a aquesta finalitat: Si activem el botó podrem seguir veient els objectes selectors després de la consulta així com reutilitzar-los.

    Quan activem aquest opció, tots els objectes que actuen de selectors es desen en un fitxer temporal denominat SelP####.vec per al cas d'objectes selectors poligonals (rectangles, cercles, polígons, etc), SelL####.vec per al cas d'objectes selectors lineals (recorreguts, línies, etc) i SelT####.vec per al cas d'objectes selectors puntuals (clics de ratolí, punts, etc); noteu que tots els objectes s'afegeixen a aquests fitxers fins que decidim eliminar-los (més endavant es comenta com) i que els objectes provinents d'altres capes que actuen com a capes selectores també s'afegeixen com a objectes selectors. L'atribut que es dóna als objectes selectors és una lletra (P, L o T segons el tipus de fitxer) seguida d'un enter, que començant en 1, va prenent valors incrementals diferents per a cada nou objecte retingut; que l'atribut sigui alfanumèric fa que la simbolització per defecte sigui de tipus categòric, cosa que té sentit en els objectes selectors. En el cas de polígons amb forats topològics o amb illes exteriors (grups), els diferents anells reben el mateix atribut, cosa que serveix a MiraMon per saber que els ha de tractar com un sol objecte topològic.

    Les capes d'objectes selectors retinguts tenen una certa simbolització per defecte (per exemple polígons transparents de vora magenta en el cas de la capa SelP####.vec, línies turquesa en el cas de la capa SelL####.vec, punts de radi 2 píxels en el cas de la capa SelT####.vec) però aquesta pot per canviada a gust de l'usuari de la mateixa forma que en qualsevol capa vectorial.

    Prement el botó amb situat al costat del botó d'activació d'objectes selectors apareixerà una caixa com la de la figura, amb 3 grups, un per cada tipus d'objectes selectors. En aquesta caixa només estaran actius els grups corresponents a aquells objectes que estiguin retinguts en aquest moment (en l'exemple de la figura només estem retenint els punts selectors). Les 3 primeres opcions de cada grup són autoexplicatives i funcionen igual que les opcions equivalents de la caixa que apareix en prémer el botó "Avançades" de la caixa de mesurar distàncies, perímetres i àrees. La quarta opció, "Tornar a utilitzar", fa que els objectes tornin a ser llançats com a entitats selectores contra la capa seleccionada per a rebre les seleccions; tot i que podem retenir els objectes selectors usats en la caixa principal de selecció interactiva i també els usats en la caixa de "Selecció per capa", el botó de gestió dels objectes selectors retinguts només és polsable des de la caixa principal per evitar situacions que semblen massa barroques (tanmateix, com que des de la caixa principal es pot definir els objectes selectors prement el botó "Objectes seleccionats --> Selectors" en el fons aquesta opció també és possible). En qualsevol de les quatre opcions cal prémer el botó "Aplicar" per aconseguir l'efecte desitjat (de fet, la primera opció no té cap efecte més que continuar en la situació habitual de fitxer temporal).

    En sortir del MiraMon, si no hem esborrat els objectes selectors, el programa ens demanarà si desitgem conservar aquests objectes en un fitxer permanent, de forma similar a com procedeix a quan hem efectuat mesures ràpides.

  • Ser tancada mantenint la selecció actual
  • Ser tancada perdent la selecció actual (amb el botó )
  • Mostrar estadístiques de les cel·les ràster o dels registres de la base de dades seleccionats. Les estadístiques es mostren en una caixa de diàleg, poden ser copiades al portapapers de Windows i inclouen:

    -Camps de tipus numèric (N) i cel·les ràster: mitjana, moda, desviació estàndard, variància, suma, mínim, màxim, rang, nombre de valors diferents i llistat de freqüències de cada valor.

    En el cas de les cel·les ràsters, a més, s'informa de la superfície ocupada per cada categoria (en píxels, unitats mapa, etc). Aquest mètode ofereix una interessant alternativa als tradicionals histogrames seguits d'operacions algebraiques per determinar superfícies. El màxim nombre de categories és 512; si la vostra selecció afecta més de 512 categories o és feta sobre un ràster amb dades de tipus real, aquestes són automàticament agrupades en 512 intervals iguals. Quan el nombre de categories és 512 (dades reals o enters amb rang demanat de més de 512 categories) el valor de rang informat es calcula com a "màxim-mínim", mentre que en els altres casos es calcula com a "màxim-mínim+1" (per exemple si es demana una selecció [3,4] en un fitxer d'enters el rang de valors és 2).

    En els fitxers ràster el nombre de categories s'estableix entre el rang demanat en el conjunt de les diferents condicions de la selecció i el [mínim, màxim] del fitxer de documentació (REL) de la imatge. Per exemple, en una imatge amb valors entre 0 i 15 i una selecció pels criteris ">12 OR [5,7]" (que implica els rangs [5,7] o [13,15]), el resultat mostrarà dades per a les categories 5, 6, 7, 13, 14 i 15. A més, també s'informarà de les categories buides (excloses del rang de la consulta) compreses entre el valor mínim i el màxim de la consulta (en el cas anterior, 5 classes buides).

    -Camps de tipus caràcter (C): moda, nombre de valors diferents i llistat de freqüències de cada valor.

    -Camps de tipus lògic (L): moda, nombre de valors diferents i llistat de freqüències de cada valor.

    -Camps de tipus data (D): moda, mínim (primera data), màxim (darrera data), nombre de valors diferents i llistat de freqüències de cada valor.

  • Desar el resultat com un fitxer IMG (en el cas de ràsters). Els resultats de la consulta es desen com una màscara ràster en format bit, byte-RLE o byte. El MiraMon també permet retallar, al voltant de la selecció, el ràster resultat de la consulta; en aquest cas el fitxer resultant és usualment més petit que l'original.
  • Desar el resultat en format vector estructurat o en format vector no estructurat (en el cas de vectors). En cas de desar una consulta com a fitxer no estructurat, donat que aquest format només té un camp, l'atribut, haureu de triar, d'entre els camps que disposa la base consultada, aquell que desitgeu que s'hereti com a atribut del fitxer no estructurat. L'exportació a format VEC d'una selecció sobre vectors estructurats 3D dóna lloc a un fitxer VEC també 3D.
  • Enviar a una aplicació externa i així coordinar el MiraMon amb altres aplicacions, siguin executables convencionals (EXE) o en servidors Internet o intranet (CGI, ASP, etc).
  • Aplicar la selecció sobre una altra capa, mitjançant Objectes seleccionats ->Selectors
  • Després de qualsevol consulta per atribut, el menú Zoom us permet apropar-vos als objectes seleccionats, mitjançant el botó "Zoom a selecció" ().


    Selecció: cancel·lar, estadística, exportar

    Permet accedir directament a la caixa "Resultat de la consulta per atributs" (vegeu Consulta per atributs (on és ...) per a més informació) si en la consulta anterior havíeu triat "Tancar (reté selecció). Això:

    • Permet tornar a accedir a la selecció sense haver de recalcular-la.
    • Fa que el MiraMon ofereixi una forma molt ràpida i fàcil d'accedir als dos tipus principals de consulta en un sistema d'informació geogràfica:

      La consulta per localització (amb el botó esquerre, tenint eventualment oberta la caixa de visualització de coordenades).

      La consulta per atributs (amb el botó dret).

    Una manera ràpida d'accedir a la caixa de consulta per atribut és mitjançant la icona de la barra de botons principals.


    Mesurar distància, perímetre, àrea

    Permet calcular la distància entre dos punts, bé sigui en un únic segment o bé en diversos segments. En aquest darrer cas, el MiraMon permet conèixer la longitud total i la longitud del darrer segment en unitats mapa.

    En cas que desitgeu conèixer l'àrea i perímetre d'un polígon, haureu de prémer el botó corresponent. El MiraMon tancaràel polígon automàticament unint el primer i l'últim vèrtex marcat, i calcularà la corresponent Àrea i Perímetre.

    El botó "Nova" permet iniciar una nova mesura de distància. El botó "Mantenir" permet tornar a la finestra client, mantenint els segments utilitzats en la mesura de distància prèvia.

    El botó "Avançades" de la caixa de diàleg "Mesures" permet realitzar la consulta en un fitxer temporal, o bé desar-la en un fitxer permanent o esborrar-la. En cas de seleccionar desar la consulta en un fitxer temporal, quan sortiu de la sessió del MiraMon apareixerà un missatge indicant si voleu desar la mesura en un fitxer.

    El botó "Mètode de càlcul" de la caixa de diàleg "Opcions avançades de mesures ràpides" permet seleccionar el càlcul de les longituds, perímetres, àrees, sobre la projecció cartogràfica o sobre l'el·lipsoide de referència. Per defecte el MiraMon aplica el càlcul geodèsic (sobre l'el·lipsoide).

    Una manera ràpida d'accedir a la caixa de mesura de distàncies és mitjançant la icona de la barra de botons principals.


    Crear anotacions

    Permet incorporar anotacions en un mapa mitjançant la inserció de punts (amb o sense text ancorat), línies o polígons, les quals són modificables, eliminables i es poden desar en mapes. Aquesta eina d'anotacions és accessible des de la barra d'eines a través del botó o bé des del menú "Informació | Crea anotacions".

    Les anotacions de tipus punt porten un símbol associat així com també s'hi pot ancorar un text. Es permet escollir la mida del símbol (en píxels de pantalla) i la font del text. Hi ha tres símbols per defecte (circumferència, creu en aspa i globus) i es permet escollir un altre símbol a través del botó . És possible no representar el símbol tot indicant una grandària zero, de manera que només veurà el text.

    Les anotacions de tipus línies permeten escollir el color i el gruix de línia. Hi ha tres colors i gruixos per defecte i es permet escollir-ne d'altres a través del botó . També es pot escollir si les línies acaben en punta (de manera que esdevenen fletxes) o no.

    Noteu que en aquesta figura hi ha dos tipus d'anotacions: un que s'ha emprat per a generar fletxes en color negre, i un altre que s'ha utilitzat per a fer un recinte tancat vermell (com un polígon sense color interior).

    Les anotacions de tipus polígon permeten escollir el color i el nivell de transparència dels polígons. Hi ha tres colors i transparències per defecte i es permet escollir-ne d'altres a través del botó . La transparència és un valor entre 0 (polígon sense transparència, opac) i 100 (polígon completament transparent). En el cas en que es triï una transparència diferent de 100, es pot escollir si els polígons tenen vora o no.

    Les anotacions es poden modificar o eliminar un cop han estat creades. Per a fer-ho cal accedir a la botonera Eliminar/Modificar anotacions en la mateixa finestra de les anotacions.

    Per a eliminar una anotació cal prémer el botó amb la icona d'esborrar (, escollir l'anotació a eliminar i acceptar o continuar buscant (en la mateixa zona on s'ha fet el clic) l'anotació que es desitja eliminar.

    Per a modificar una anotació cal prémer el botó amb la icona de modificar , escollir l'anotació a modificar (la caixa s'actualitzarà amb les característiques de l'anotació escollida), modificar les característiques actualitzades a la finestra (per exemple el color d'omplir en el cas dels polígons i acceptar la modificació amb la icona o cancel·lar-la amb la icona .


    Joc de caràcters ANSI/OEM

    Permet tractar els jocs de caràcters dels fitxers de text pla i dels fitxers de bases de dades bé amb el joc ANSI 1252 (usat majoritàriament a Europa i a tot el continent americà) o bé amb el joc OEM-850 (usat aproximadament en el mateix àmbit geogràfic).

    Joc de caràcters ANSI/OEM en fitxers de text pla:

    El MiraMon assumeix que editeu els vostres fitxers de text pla (TXT, REL, DVC, etc) amb el mateix editor, ja sigui un editor Windows que utilitzi el joc ANSI 1252 o un editor DOS que utilitzi el joc OEM-850. És per això que podeu configurar el programa perquè interpreti els camps de tipus caràcter dels fitxers de text pla d'acord amb un o altre joc de caràcters: "Tractar texts com a Windows ANSI" o bé "Tractar texts com a DOS OEM-850". Si quan visualitzeu un text veieu malament els caràcters accentuats (tant sigui als títols, llegenda, consultes, etc), proveu d'invertir la interpretació ANSI/OEM mitjançant | Informació | Joc de caràcters | i probablement ho solucionareu. Podeu establir la interpretació que per defecte fa el MiraMon a través del paràmetre JocCaracTXTPerDefecte del fitxer MiraMon.par.

    Si teniu fitxers ANSI i OEM barrejats, probablement el millor és que prengueu la decisió d'unificar a un dels dos jocs de caràcters traduint els fitxers del sistema que considereu "no desitjat" (ANSI o OEM) al sistema desitjat (ANSI o OEM). Si voleu convertir els vostres fitxers de forma permanent entre un d'aquests dos jocs de caràcters, utilitzeu el programa ANSIOEM, subministrat amb el MiraMon (o la seva interfície Windows accessible a través de "Eines | Manteniment de Fitxers").

    Recordeu que per a editar textos OEM podeu utilitzar el programa EDIT del DOS i que per a editar textos ANSI podeu utilitzar el bloc de notes (llibreta) de Windows (NOTEPAD).

    Joc de caràcters ANSI/OEM en bases de dades (DBF):

    Moltes taules DBF generades amb programes moderns porten internament una indicació relativa al joc de caràcters amb què han estat escrites. Si el joc de caràcters és un dels que suporta el MiraMon (els corresponents a la majoria d'idiomes parlats a Europa i el continent americà) la traducció és automàtica i sempre les visualitzareu correctament. Tanmateix, si ho desitgeu podeu traduir-les totes a un mateix joc a través del programa ANSIOEM, tot i que això només serveix perquè estiguin internament amb el mateix joc, però no n'afecta la visualització perquè el MiraMon i MiraDades fan les conversions necessàries. ANSIOEM és accessible a través de "Eines | Manteniment de Fitxers".

    En canvi, si la taula ha estat generada amb un programa més antic (com dBASE III+), aquesta indicació no hi és present (joc=0) i la taula sol ser generada amb codificació OEM-850; si la taula ha estat directament traduïda d'un altre software, sovint tampoc no porta la indicació, però si es tracta d'un programa en entorn Windows, pot ser que la taula hagi estat generada amb codificació ANSI 1252. En aquests casos podeu commutar entre els dos sistemes d'interpretació per veure quin és el que fa que veieu correctament els accents; quan ho hagueu aclarit, marqueu la taula com a pertanyent al tipus adequat a través del programa ANSIOEM. Un cop la taula està marcada com a pertanyent a un tipus conegut pel MiraMon ja es veurà automàticament de forma correcta tot i que, com hem dit abans, sempre la podeu traduir per tal de tenir-les unificades internament al mateix joc de caràcters. MiraDades informa del joc de caràcters que figura a la capçalera de cada taula DBF. Per a accedir-hi, obrir la taula DBF ( Informació | Obrir taula de base de dades), i premeu "Informació".

    El paràmetre "JocCaracDBFPerDefecte" del fitxer MiraMon.par permet establir quina és la conversió que el MiraMon aplica a les taules no marcades (joc=0) o marcades amb un joc desconegut per al MiraMon.


    Mostrar coordenades i colors

    Activa o desactiva una finestra flotant en què es mostra informació del punt central del cursor. Aquesta informació comprèn les coordenades [columna, fila] (només mapes ràster) i [X,Y] i [longitud, latitud] (mapes ràster i vectorial), així l'índex a la paleta de color actualment activa (mostrat entre parèntesi) i els valors RGB del color del píxel de pantalla. Quan no hi ha una paleta de color carregada, o només hi ha paletes associades a vectors, apareix un guió [-] en la posició de l'índex. El valor RGB del píxel s'expressa en forma de paleta P25. Les coordenades [longitud, latitud] només apareixen si el sistema de referència geogràfica és conegut pel MiraMon. Pots configurar quin tipus de coordenades desitges veure a través de "Informació | Opcions avançades".

    La posició inicial i la mida inicial de la finestra es poden definir a través dels paràmetres "XCaixaCoord", "YCaixaCoord" i "AmpleCaixaCoord" del fitxer MiraMon.par.

    La finestra és redimensionable (útil si les coordenades ocupen molts dígits o si voleu estalviar espai de pantalla) i pot ser situada allà on us sigui més útil; tingueu en compte que si la situeu dintre de l'àrea del mapa els desplaçaments del dibuix (scroll) poden fer-se més lents perquè han de "esquivar" l'obstacle. La quantitat de dígits de les coordenades [X,Y] ve determinada pel paràmetre "MostrarCoordenades" del fitxer MiraMon.par o a través de "Informació | Opcions avançades".

    Per tal com la visualització contínua de coordenades pot penalitzar processos que realitzeu en multitasca (l'ordinador va més lent), és aconsellable que quan executeu programes en segon pla desactiveu la visualització de coordenades mentre no la necessiteu. A més, si el vostre processador no és molt ràpid, tenir desactivades les coordenades fa que el redibuixat del cursor sigui més agradable. També podeu activar i desactivar aquesta finestra mitjançant F6.

    Mitjançant Ctrl+F6 podeu copiar al portapapers la informació de coordenades i colors que apareix a la barra d'estat o a la barra flotant que apareix en prémer F6. Aquesta funcionalitat és útil quan no podem obtenir les coordenades consultant per localització en alguna zona (per exemple només tenim visible una capa provinent d'un servidor WMS que no permet consultes per localització).

    ATENCIÓ: Quan visualitzeu un mapa ràster, l'índex a la paleta de color només és igual al valor en el fitxer si el mapa és bit, byte o byte-RLE i disposeu d'una targeta gràfica capaç de mostrar un mínim de 32768 colors simultanis; en targetes de 256 colors pot existir alguna variació en, com a màxim, 20 dels 256 colors.

    Exemples:

    1/ Sigui quina sigui la vostra targeta gràfica, si voleu conèixer el valor d'una cel·la en un fitxer que és integer cal que realitzeu la consulta a través del botó esquerre del ratolí, el qual força la lectura del valor al fitxer, i no sobre la targeta gràfica.

    2/ Si la vostra targeta gràfica només pot mostrar 256 colors simultanis i esteu visualitzant un fitxer byte que presenta píxels en tots els valors, hi haurà alguns colors (com a màxim 20) representats amb un índex de paleta que pot ser diferent al valor en el fitxer. Això és degut al fet que Windows preserva alguns colors per a les barres de títol, escriptori, etc: si necessiteu 256 colors i alguns d'ells no són dels que Windows reserva, vol dir que n'esteu demanant més dels 256 que el vostre sistema pot suportar; Windows adapta (mapeja) els colors que "no hi caben" a un color semblant dels 256 que ha pogut carregar; en imatges vistes amb paleta de grisos això es tradueix en el fet que alguns grisos es poden veure com a grocs pàl·lids.


    Mostrar llegenda

    Activa o desactiva una finestra flotant en què es mostra el títol i la llegenda dels fitxers que estiguem visualitzant. Per qüestions d'espai, en fitxers ràster, només es mostren 16 categories en pantalla, però si la llegenda té més de 16 entrades, els botons permetran navegar a través d'elles (aquest procés no afecta els colors del mapa que esteu visualitzant). També per estalviar espai, el MiraMon no mostra les classes buides a la llegenda dels ràsters: si al REL es descriuen les classes 1,2,3 i 255, el MiraMon no mostrarà la caixa de color de les classes 0 ni 4-254, a menys que indiqueu el contrari a la caixa de diàleg "Visualització de la capa en la LLEGENDA". Podeu activar i desactivar aquesta finestra mitjançant la tecla F11. Per a més informació, consulteu Visualització de la llegenda.


    Canviar ordre i propietats de les capes

    Permet canviar l'ordre (vertical) en què capes o grups de capes es mostren. També permet canviar les seves propietats (visible, consultable, copiable quan es digitalitzat, etc) i mostrar o no les anotacions. Per a més informació consulteu Canviar ordre i propietats de les capes.


    Opcions per defecte a la llegenda

    Permet determinar, en els casos en què la capa no tingui definit ni al fitxer REL ni al MMM les condicions de visualització a llegenda, que la visualització a la llegenda dels colors sigui mostrant els índexs de colors de les categories o mostrant els índexs dels enllaços amb categories.


    Mostrar seguiment GPS

    El mòdul GPSMM disponible al menú "Eines | GPSMM permet capturar dades des d'un GPS connectat a l'ordinador (típicament un portàtil) i anar generant un PNT o un bolcat de pantalla. Mitjançant l'opció "Mostrar seguiment GPS" podreu veure les dades GPS en temps real a la finestra del MiraMon i fer el seguiment d'objectes seleccionats (ja sigui per atributs o interactivament) que vagin canviant la posició en l'espai ("map moving") o els seus atributs. Això permet típicament fer el seguiment d'objectes d'una base que es va actualitzant, ja sigui en posició o en contingut (per exemple veure la posició dels cotxes de bombers que estan actuant en un incendi) i dels quals la posició es va actualitzant periòdicament. Alhora també podreu gestionar els diversos tipus de refresc periòdic i seguiment de capes (incloent el dels GPS). Finalment, també és possible que les capes amb refresc periòdic mantinguin la seva selecció d'objectes en cas que aquesta existeixi.


    Paràmetres de seguiment GPS

    Quan esteu capturant dades des d'un GPS connectat a l'ordinador podeu definir el percentatge de pantalla que no necessita recentrat. Amb un valor del 0%, cada nou punt capturat seria recentrat. Amb un valor del 100% només es recentra quan el nou punt surt de la pantalla. Per defecte el valor és del 80%.

    També podeu definir el radi de la zona de seguiment del GPS, és a dir el radi del cercle que es dibuixa a l'extrem de l'arc del recorregut quan es navega a temps real amb el GPS, el qual es pot definir en píxels o en unitat mapa.


    Sistema de referència actual

    Permet accedir a la informació dels paràmetres del sistema de referència utilitzat en els fitxers que actualment teniu actius.

    Els paràmetres dels quals es dóna informació són de l'identificador del sistema de referència (amb la descripció i les unitats d'aquest), de la projecció cartogràfica (identificador, descripció, si es tracta d'una projecció equivalent, equidistant, conforme, etc.), dels paràmetres de la projecció (fus, hemisferi, constant de Tissot, etc), dels paràmetres del dàtum (identificador, descripció, llocs d'aplicació, etc) i dels paràmetres de l'el·lipsoide (identificador, descripció, tipus, radi equatorial, aplanament, etc).

    Per a més informació, consulteu Sistemes de referència horitzontal al MiraMon.


    Mapes oberts

    Llista els fitxers de tipus Mapa MiraMon (*.MMM) que actualment tenim carregats i els seus títols.


    Ràsters oberts

    Dóna els trets essencials dels ràsters actualment oberts, siguin el que estiguem visualitzant directament a través de "Fitxer | Obrir ràster" o a través de "Fitxer | Obrir mapa". Entre altres característiques s'informa del Distribuïdor de la base, del Títol, del format de fitxer, del nombre de columnes, de l'àmbit del ràster, etc. Des de la finestra d'informació dels ràsters oberts es pot accedir a les seves Metadades.


    Capes WMS/WMTS obertes

    Dona les característiques essencials de les capes WMS actualment obertes. Entre d'altres dades, facilita la font de la capa WMS, el títol, el format, etc.


    Vectors oberts

    Dóna els trets essencials dels vectors actualment oberts, siguin el que estiguem visualitzant directament a través de "Fitxer | Obrir vector...", "Edició | Digitalitzar/Editar vector..." o a través de "Fitxer | Obrir mapa". Entre altres característiques s'informa del tipus d'objecte gràfic de cada fitxer i de les característiques triades per a la seva visualització (color, atribut de la base de dades usat com a text, etc).


    Sèries obertes

    Dóna els trets essencials de les sèries cartogràfiques actualment obertes. Entre altres característiques s'informa del nombre de sèries obertes, l'identificador de cada sèrie, el títol, el nombre de fulls oberts de cada sèrie, etc.


    Paletes i taules de simbolització obertes

    Dóna el nom i nombre de colors de totes les paletes carregades actualment. Si les paletes han estat reescalades per adaptar-les al ràster o als vectors, el nombre de colors coincidirà amb el nou nombre. Si alguna paleta ha sofert canvis a través de l'editor de colors o per processos de millora d'imatge, el MiraMon també ho indicarà.


    Opcion avançades

    Permet definir alguns dels paràmetres mostrats en la informació de les capes, tal com el nombre de dígits decimals de les coordenades, les unitats del sistema de referència, el format de les coordenades longitud-latitud, el nombre de dígits decimals en consultes i estadístiques, etc.